Ofte stillede spørgsmål
Her på siden finder du svar på de mest ofte stillede spørgsmål. Tryk på ikonet, der passer bedst til dit spørgsmål og benyt endelig den tilknyttede formular hvis du har behov for at komme i kontakt med vores kundeservice! Du finder også informationer om din elaftale på dit kontrolpanel.
Ofte stillede spørgsmål Forstå din elregning KontaktForstå din elregning
Der er mange poster på din elregning, og det kan være svært at gennemskue hvordan de er skruet sammen.
Vi guider dig igennem alt, hvad der er værd at vide, for at kunne fortå din elregning.
Hvor kan jeg se min elregning?
På din elregning fra Vindstød, finder du både en helt kort oversigt over det det samlede beløb du skal betale, og en yderligere udspecificering af både aflæsningsopgørelse, og aconto.
I denne gennemgang tager vi udgangspunkt i en helt almindelig faktura fra Vindstød, men du kan altid finde og downloade en kopi af dine fakturaer på dit
kontrolpanel.
Du finder kundenummer til login øverst i højre hjørne på dine tidligere fakturaer, eller i din velkomstmail fra Vindstød.
*Hvis du ikke har været logget på kontrolpanelet før, eller har mistet din adgangskode, skal du benytte funktionen "Glemt kodeord?".
Adgang til kontrolpanelet forudsætter, at vi kender din mailadresse.
Hvordan læser jeg min elregning fra Vindstød?
Din elregning består af flere dele, der tilsammen giver det beløb du skal betale til Vindstød.
De mest almindelige dele af det samlede skyldige beløb er:
- Aflæsningsopgørelse for en tidligere periode.
- Refusion eller efteropkrævning af for meget/for lidt betalt aconto for opgørelsesperioden.
- Opkrævning af ny aconto for den kommende periode.
- Opkrævning af abonnementer.
Det er disse overordnede poster, du finder på første side af din faktura, og som er beregningen af, hvad du skal betale for den konkrete faktura.
De enkelte dele udspecificeres på de følgende sider af fakturaen.
*Bemærk, at hvis det er mindre end 5 måneder siden du skiftede til Vindstød, er det ikke sikkert, at dine elregninger inkluderer en opgørelse endnu.
Hvor ser jeg min målers oplysninger?
Lad os tage udgangspunkt i en helt almindelig faktura fra Vindstød.
Ønsker du at følge med på dine egne fakturaer, kan du finde og downloade en kopi på dit
kontrolpanel.
Du finder kundenummer til login øverst i højre hjørne på dine tidligere fakturaer, eller i din velkomstmail fra Vindstød.
Øverst på din elregning fra Vindstød, finder du oplysninger om fakturamodtager såsom
navn
og
faktureringsadresse.
Du finder også oplysninger om selve fakturaen, herunder
fakturadato- og nummer, samt oplysninger om
leveringsadresse
og
aftagenummer/målepunktsID.
Disse oplysninger fremgår af alle sider på elregningen.
Husk at informere os, hvis din faktureringsadresse, eller leveringsadresse ændrer sig.
Så hjælper vi med at rette dine oplysninger.
Hvordan skal jeg forstå min aconto?
Du finder udspecificeringen af din aconto på side 2 i din faktura.
Øverst kan du se, hvilken
periode
din aconto dækker, og hvad vi forventer at du forbruger i perioden. Du kan også se den
forventede pris pr. kWh, og den
samlede pris uden netydelser, skatter og afgifter, abonnementer og moms.
Under Netydelser, skatter og afgifter finder du de udgifter du betaler til Staten, Energinet og det lokale netselskab.
Prisen på netydelser, skatter og afgifter, bestemmes af Staten, Energinet og det lokale netselskab, og udgør langt det meste af dine udgifter til el.
Under
I alt aconto eksl. moms, har vi sammenlagt den udgift vi forventer du har til den rene el, og den udgift du har, der dækker netydelser, skatter og afgifter.
Du finder også dette beløb på forsiden af din faktura, i beregningen af det samlede fakturabeløb.
I den nederste blok i kassen, har vi lavet en beregning af din gennemsnitlige pris pr. kWh, inklusiv netydelser, skatter og afgifter samt moms, både med og uden abonnementer.
Hvordan beregnes mit forventede forbrug?
Vindstød opkræver kvartalsvis aconto forud, baseret på din elmålers historiske forbrug.
Er du meget ny kunde, er det ikke sikkert at vores oplysninger om dit forbrug er helt opdaterede endnu.
Vi indhenter, og justerer dit forventede forbrug løbende, og mindst en gang hver måned, efterhånden som vi modtager forbrugsoplysninger fra din elmåler.
Vi tager højde for, at for de fleste forbrugeres vedkommende, ligger den største del af forbruget i vinterhalvåret.
Derfor opkræver vi en større del af dit forventede forbrug i de acontoer der dækker vintermånederne.
Det fremgår altid på din faktura, hvor stor en procentdel af det forventede årlige forbrug, vi opkræver i den periode din aconto dækker.
Husk, at aconto altid blot er et estimat, og vi opgør løbende det faktuelle forbrug. Du betaler aldrig for et forbrug der ikke er afholdt.
Hvor kan jeg se min aftale?
Du kan altid se under udspecificeringen af din aconto, hvilket prisprodukt vi har benyttet i estimatet. Det betyder, at din aconto nogle gange kan være lavet på baggrund af et andet prisprodukt, end din opgørelse for samme periode. Hvis dit prisprodukt ændres på en dato midt i aconto, eller opgørelsesperioden, vil det fremgå hvilket prisprodukt der gælder for hvilken periode.
Hvis du er tilknyttet et variabelt prisprodukt, vil det desuden fremgå under aconto, at der er tale om et skøn af prisen for den periode acontoen gælder for.
Ligesom vi ikke kender dit forbrug på forhånd, kender vi nemlig heller ikke priserne for den kommende periode.
Du kan læse mere om forskellen på fast og variabel pris, på Elpris.dk.
Hvordan læser jeg min aflæsningsopgørelse
Din aflæsningsopgørelse finder du typisk på side 3 i din faktura.
Øverst i blokken kan du se, hvilken periode aflæsningsopgørelse dækker, og hvilket forbrug der er registreret på måleren i den angivne periode.
Under punktet "Betaling for strøm", kan du se hvilken periode forbruget er målt, hvad forbruget er målt til, din gennemsnitlige pris pr. kWh og den samlede pris for forbruget, uden netydelser, skatter og afgifter, abonnementer og moms.
Ved
"Netydelser, skatter og afgifter"
kan du se posterne "Elafgift" og "Tariffer, skatter og afgifter".
Også her kan du se, hvad forbruget er målt til, den gennemsnitlige pris pr. kWh og den samlede for posten, uden moms.
Elafgift
er en post Vindstød opkræver på vegne af staten. Vi har derfor desværre ikke mulighed for at influere denne.
Taksten skifter og du finder altid den aktuelle takst via
SKAT's hjemmeside.
Posten
"Tariffer, skatter og afgifter"
er en samlepost, og består af alle de tariffer Vindstød opkræver dig, på vegne af hhv. Energinet, og dit lokale netselskab.
Du kan få udspecificeret hvilke tariffer der hører under posten, ved at downloade en udspecificeret kopi af elregningen, via dit Kontrolpanel. Du kan se de aktuelle takster for tarifferne, på
Energinets hjemmeside
og på dit eget netselskabs hjemmeside.
Hvis du ikke ved hvem dit netselskab er, kan du finde det på
Elnet.dk
eller få det oplyst ved at kontakte os.
Hvilke abonnementer betaler jeg?
De abonnementer du skal betale, opkræves og opgøres for sig selv, i kassen
Abonnementer.
Det skyldes, at de ikke er forbrugsbaserede udgifter, og de opkræves uanset om der er forbrug på din elmåler eller ikke.
Hvis der er abonnement på din elaftale hos Vindstød fremgår det her, men det er også her du finder
Systemabonnement
som vi opkræver på vegne af Energinet og
Netabo C, som er abonnement til Netselskabet.
Det fremgår af hver enkelt post, hvilken periode abonnementet opkræves for.
Nogle gange får man rabat på nogle abonnementer. I så fald vil det også fremgå her. Der fremgår selvfølgelig også, hvilken periode rabatten gælder.
Hvad dækker "Diverse" over?
Uspecificeringen af Diverse omfatter de udgifter du har i forbindelse med din elaftale, som ikke falder under forbrugsbaserede udgifter, eller abonnementer.
Det er her vi udspecificerer hvilke gebyrer du eventuelt bliver opkrævet af Vindstød, herunder BetalingsService/MobilePay gebyr, men også gebyrer der opkræves af Netselskabet, som eksempelvis gebyr for målerudskiftning.
Hvad gør jeg, hvis jeg stadig har spørgsmål?
Fandt du ikke svar? Såfremt der ikke var svar på dit spørgsmål i vores kontaktcenter, og du ikke kunne finde den rigtige formular kan du altid sende os en mail på kundeservice@vindstoed.dk
Siden vores opstart er 96 % af alle henvendelser blevet besvaret samme dag. Under regningsperioder kan svartiden selvfølgelig være forlænget, men vi bestræber os altid efter at svare dig 1-2 dage efter din henvendelse. Skriv til os! Vores kundeservice sidder klar mandag til torsdag 9-17 og fredag 9-16:30. Ved henvendelser udenfor vores åbningstid, må der påregnes forlænget svartid.